Gezond Eten

Gezondheid

Kinderen tussen 1 en 6 jaar groeien snel en zijn heel actief. Geef je kind gezonde, aantrekkelijke maaltijden en tussendoortjes. De meeste kinderen kunnen alleen kleine porties aan. Spreid de voeding over 3 hoofdmaaltijden en maximaal 3 tussendoortjes.

Let er op dat je niet vervalt in een patroon waarin je kind de hele dag door eet en drinkt. Ouders laten zich hier soms toe verleiden wanneer hun kind bij de maaltijden niet of slecht eet. Heeft je kind altijd iets te drinken of te eten, dan houdt dat enkele gevaren in:

• Hoe groter het aantal eetmomenten is, des te groter is de kans op tandbederf.
• Leeft je kind op tussendoortjes, dan raakt zijn voedingsevenwicht uit balans.
• Energierijke tussendoortjes bederven zijn eetlust. Zo heeft je kind bij de volgende hoofdmaaltijd geen honger meer.

Houd het aantal en de hoeveelheid tussendoortjes dus goed in de gaten. Het gevaar bestaat namelijk dat je kind elke gemoedstoestand gaat koppelen aan een bepaalde smaak: bv. troosten aan zoet, tv-kijken aan chips, enz.

Ontbijt

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Word je ‘s morgens wakker, dan is het 10 uur geleden dat je nog iets gegeten hebt. Je energievoorraad is heel klein. Het ontbijt zorgt voor een kwart van de dagelijkse energie. Dit voorkomt een appelflauwte in de voormiddag. Sla je het ontbijt over, dan kan je nog moeilijk de behoefte aan vitamines, mineralen en vezels dekken met de overige maaltijden. Kinderen hebben energie nodig om te spelen en te groeien. Geef als ouder het voorbeeld en neem de tijd voor een stevig ontbijt!

Geen zin in een ontbijt

• Zorg dat je kind ‘s avonds niet te veel eet.
• Dek eventueel alvast ’s avonds de tafel, als je het ’s ochtends te druk hebt.
• Zet de wekker iets vroeger. Zo heeft je kindje de tijd om wakker te worden.
• Geef het een glaasje water: dat wekt de eetlust op.
• Was je kind eerst en eet daarna.
• Zorg voor voldoende variatie.
• Eet je bij het ontbijt voldoende, dan heb je geen tussendoortje nodig.
• Lukt een volledig ontbijt niet, dan vult een tussendoortje het ontbijt aan.
• Zorg voor een stuk fruit, melkproduct of sneetje brood.
• Geef zelf het goede voorbeeld: neem de tijd voor een flink ontbijt.

Boektip: Mijn kind eet gezond maar weet het niet